صنعت ساخت و ساز همانند صنایع دیگر با پیشرفت علم و تکنولوژی، دچار دگرگونی‌های فراوانی شده است که باعث گردیده تا روند ساخت و ساز سریع‌تر و البته با کیفیت بیشتری همراه شود. به گونه‌ای که اکنون می‌توان بدون نگرانی بابت ارتفاع ساختمان‌ها، اقدام به ساخت آن‌ها نمود، چرا که محصولاتی همچون تیرچه باعث شده‌اند تا استقامت سقف‌ها نسبت به گذشته به مراتب بهتر و بیشتر گردد. از این رو نیاز است برای شناخت بهتر و بیشتر تیرچه با انواع تیرچه و با کاربرد هریک از آن‌ها

تیرچه چیست؟

تیرچه عضوی پیش ساخته‌ای است که به صورت افقی بین ستون‌های ساختمان، دیوارها و یا تیرهای ساختمان قرار می‌گیرد و در ترکیب با تیرچه های دیگر، سقف و یا کف را در برابر نیروهای زنده و مرده پشتیبانی می‌کند. در واقع، تیرچه شکلی از تیر است که معمولاً فواصل نسبتاً کوتاهی را پوشش می‌دهد. تیرچه ها معمولا از چوب، فولاد یا بتن ساخته می‌شوند که هر کدام ویژگی منحصر به فرد خود را دارند.

معمولا تیرچه ها در یک سری موازی روی تیرها یا دیوارهای باربر قرار می‌گیرند و توسط تکیه‌گاه‌های فلزی به نام آویز تیرچه یا لنگرها به آن‌ها متصل می‌شوند. انتهای تیرچه، شیارهایی وجود دارد که با عناصر تحمل‌کننده وزن همسطح می‌شود تا بتواند افقی صاف را ایجاد کند.

 

انواع تیرچه

 تا این قسمت از مقاله، دانستیم که تیرچه چه عنصری از ساختمان‌سازی است، اما نیاز است علاوه بر شناخت کلی آن، با انواع تیرچه آشنا شوید تا بتوانید بر اساس کاربردی که دارند، در ساختمان‌سازی از آن‌ها استفاده نمایید. با توجه به اینکه عمده مواد مورد استفاده در ساخت تیرچه، بتن و فلز است، می‌توان تیرچه ها را به دسته های زیر تقسیم نمود که از پر مصرف‌ترین انواع تیرچه می باشند:

  • تیرچه بتنی
  • تیرچه فلزی
  • تیرچه سفالی
  • تیرچه صنعتی
  • تیرچه نیازیت

کاربرد تیرچه بتنی

تیرچه بلوک در پوشش سقف‌های اسکلت آجری، فلزی و بتن آرمه و همچنین در ساختمان‌هایی که بتن موجود در آن دچار کشش شده است، بسیار حائز اهمیت است. نکته لازم به ذکر در مورد تیرچه بتنی این است که این نوع تیرچه به خاطر استحکام و مقاومت بالایی که در برابر نیرو کششی دارد، می‌تواند در بسیاری از موارد پاسخگوی نیاز صنعت پر جنب و جوش ساختمان سازی باشد.

تیرچه صنعتی چیست؟

تیرچه صنعتی یکی از تیرچه‌هایی است که می‌توان گفت دارای ساختاری متفاوت نسبت به انواع برشمرده در این مقاله دارد؛ چرا که در تولید تیرچه صنعتی، خرپایی آن توسط جوشکاری نقطه‌ای تولید می‌گردد. به همین منظور ساختار و ظاهر آن از هیچ انحنایی برخوردار نیست و اجزای آن به واسطه لولا به یکدیگر متصل شده‌اند.

علاوه بر این موارد برای تولید تیرچه صنعتی از فولاد و بتن استفاده می‌شود که همین امر باعث افزایش مقاومت و استحکام این تیرچه شده است.

کاربرد تیرچه صنعتی

از تیرچه صنعتی به خاطر مزایای فراوانی همچون استحکام بالا، کیفیت، عدم وجود نقص و … برای ساخت سقف استفاده می‌گردد تا علاو بر اطمینان از استقامت سازه، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی گردد.

#

شما هنوز وارد نشده اید

شما در حال مشاهده سایت بصورت یک میهمان هستید ، برای ارسال نظر باید وارد شوید

ورود به فروشگاه
نظرات کاربران (0)

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب ثبت میکنید