سیم مفتول گالوانیزه محصولی است که این روزها در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و طی فرایند خاصی تولید می شود. سیم گالوانیزه طی فرایند خاصی تشکیل و در نهایت محصولی با پوشش محافظی از فلز ساخته می‌شود. در فرایند ساخت آن، تمام اکسید موجود در فولاد را از آن می گیرند و در نهایت فولادی عاری از هرگونه اکسید را در وانی از روی مذاب می ریزند که نتیجه آن مفتول گالوانیزه خواهد بود. در این مقاله قصد داریم بیشتر با مفتول گالوانیزه و ویژگی‌ها و مزایای آن آشنا شویم.

فرآیند گالوانیزه چیست؟

فرآیند گالوانیزه کردن فلز به دو صورت سرد و گرم انجام می‌شود. در ادامه قصد داریم توضیحاتی درباره گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم به شما ارائه دهیم تا بتوانید انتخابی مناسب را براساس اهدافتان داشته باشید.

  • آشنایی با مفتول گالوانیزه سرد

به طور کلی در فرایند ساخت مفتول گالوانیزه سرد، فلز روی را توسط الکترولیز بر روی سیم قرار می‌دهند و در نتیجه آن سیم سفید رنگی به دست می آید که فلز روی آن ضخامت کمی دارد و به همین علت نمی‌تواند در برابر رطوبت مقاومت داشته باشد. در مقابل آن، مفتول گالوانیزه گرم دارای ضخامت بیشتری است و به همین علت در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارد. سیم گالوانیزه بسیار نرم می باشد و همین موضوع انعطاف پذیری آن را در برابر پیچ و خم افزایش می دهد.

  • آشنایی با مفتول گالوانیزه گرم

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، مفتول گالوانیزه گرم مقاومت بسیار بیشتری نسبت به مفتول گالوانیزه سرد دارد. برای ساخت گالوانیزه گرم، مفتول سیاه را حرارت می‌دهند. این عمل طی فرایند گالوانیزاسیون انجام می‌شود و بسیار اهمیت دارد. در نهایت، گالوانیزه گرم به دلیل حرارت داده شدن در طی فرایند ساخت، کربن بسیاری را از دست خواهد داد و مقدار کربن آن به کم ترین حد ممکن می‌رسد. از این رو نرمی بسیاری دارد که نرمی آن مشخصه ای بسیار مهم است چون باعث می‌شود کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد و انعطاف پذیری خوبی از خودش نشان دهد.

مشخصه ی مفتول گالوانیزه گرم چیست؟

از مهم‌ ترین مشخصه‌ و ویژگی مفتول گالوانیزه گرم که بسیار حائز اهمیت است، سازگاری آن با تمامی مناطق کشور است. این موضوع به مقاومت آن نسبت به شرایط مختلف آب و هوایی مربوط می‌شود که در انتخاب آن می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. این مفتول مقاومت بسیار بالایی در برابر نم و رطوبت دارد و زنگ نمی‌زند. همین موضوع طول عمر مفتول گالوانیزه را بیش از ۵۰ سال افزایش می‌دهد و تاثیر بسیار مثبتی بر روی آن می گذارد. توجه داشته باشید که در مناطق خوش آب و هوا، مفتول گالوانیزه گرم، قابلیت عمر بیش از ۷۰ سال را دارد. از دیگر ویژگی‌های مثبت آن می توان به قیمت بسیار مناسب آن اشاره کرد که برای همگان قابل خریداری بوده و می‌توان گفت که کاملا مقرون به صرفه است.

تفاوت بین مفتول گالوانیزه گرم و سرد

مفتول گالوانیزه گرم به علت این که از طریق حرارت به دست می آید، کربن آن به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسد و همین موضوع سبب می‌شود که بسیار نرم شود. از شاخصه‌های بسیار مهم در تمامی مفتول‌ها، نرمی آنها است و این موضوع می‌تواند بر روی کیفیت مفتول تاثیر به سزایی بگذارد. چرا که مفتول به طور کلی به خاطر خمش و پیچش مورد استفاده واقع می‌شود بنابراین هر چه نرمی آن بیشتر باشد، به تبع، مقاومت بیشتری نیز خواهد داشت.

مفتول گالوانیزه گرم سطحی صاف و یک دست دارد. از موارد استفاده این محصول می‌توان به سیم خاردار اشاره کرد. لازم به ذکر است که در طی فرایند ساخت مفتول گالوانیزه گرم می‌توان با اضافه کردن آلومینیوم بر روی مقاومت آن تاثیر بسیار زیادی داشت و مقاومت آن را در برابر خوردگی بالا برد. میزان کربن در مفتول گالوانیزه می‌تواند مشخص کننده مقدار نرمی نهایی این محصول باشد. هر چه مقاومت مفتول بالاتر رود، به همان میزان عمر آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

استفاده از مفتول گالوانیزه

مفتول گالوانیزه یک محصول پر کاربرد است که از مواد متفاوتی تولید می‌شود، از این محصول گاهی به عنوان مواد اولیه برای تولید محصولات دیگر و گاهی به صورت مصرف مستقیم استفاده خواهد شد. مفتول گالوانیزه از جمله محصولاتی به شمار می‌رود که مراحل تولید آن بسیار طولانی است. این مفتول باید مراحل مختلفی را طی کند تا به عنوان یک محصول آماده و کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد.

#

شما هنوز وارد نشده اید

شما در حال مشاهده سایت بصورت یک میهمان هستید ، برای ارسال نظر باید وارد شوید

ورود به فروشگاه
نظرات کاربران (0)

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب ثبت میکنید