انواع مفتول گالوانیزه

مفتول های گالوانیزه در انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. برخی از انواع رایج مفتول گالوانیزه عبارتند از:

  1. مفتول گالوانیزه گرم: این نوع مفتول با فرو بردن در حوضچه روی مذاب گالوانیزه می شود و ضخامت پوشش آن بیشتر است.
  2. مفتول گالوانیزه الکترولیتی: در این روش، پوشش روی به صورت الکترولیتی بر روی سطح مفتول اعمال می شود و ضخامت پوشش کمتر از روش گرم است.
  3. مفتول گالوانیزه سرد: این مفتول ها پس از کشش سرد، تحت فرآیند گالوانیزاسیون قرار می گیرند و دارای سطحی صاف و یکنواخت هستند.
  4. مفتول گالوانیزه آجدار: سطح این مفتول ها به صورت آجدار است که باعث افزایش اصطکاک و بهبود چسبندگی می شود.

سیم مفتول گالوانیزه (مفتول سفید) گرم و سرد

مفتول گالوانیزه یا مفتول سفید(Galvanized Wire) عبارت است از؛ گالوانیزاسیون کردن سیم سیاه(با ضخامت 1.2 تا 4 میلی‌متر) و با طول حدودی 3 تا 290 متر در هر کیلو به روش گرم یا سرد در جهت افزودن یک سری ویژگی‌ها مانند افزایش عمر، استفاده آسان‌تر، افزایش مقاومت به آن. علت نامگذاری مفتول سفید از آنجایی نشأت می‌گیرد که مفتول فولادی پس از گالوانیزه شدن یک لایه روی(به رنگ سفید) بر روی آن قرار می‌گیرد حال با توجه به روش ساخت گرم یا سرد می‌تواند رنگ این محصول براق(سرد) یا کدر(گرم) است. لازم است یادآور شویم که قیمت مفتول گالوانیزه نوع گرم و سرد متفاوت از هم می‌باشد.

ناگفته نماند که همین انجام عملیات گالوانیزه بر روی سیم معمولی(سیم سیاه) سبب شده است کابرد این محصول به شدت افزایش یابد و خیلی سریع در صنایع مختلف ساختمانی، صنعتی ... مورد استفاده قرار گیرد.

به صورت کلی می‎توان گفت: مفتول گالوانیزه همان مفتول سیاه است که با فلز روی پوشیده شده است. به این روش، گالوانیزه شدن گفته می‌­شود که به دو صورت گرم و سرد انجام می‌­شود. طی فرآیند گالوانیزه شدن گرم، فولاد فاقد چربی و اکسیژن را درون روی مذاب قرار می­دهند و بر اثر واکنش فولاد و روی(zn)، روکشی آلیاژی از جنس روی، فولاد را می‌­پوشاند و آن را در برابر خوردگی، زنگ زدگی و شرایط نا مساعد محیطی محافظت می­کند. به این نوع مفتول، مفتول گرم گفته می‌­شود.
در روش گالوانیزه شدن سرد، از روی مذاب استفاده نمی‌­شود بلکه فلز روی به وسیله‌­ی جریان الکتریکی و با روش الکترولیز و به وسیله‌­ی جریان الکتریکی سطح فولاد را می‌­پوشاند. در این روش ضخامت فلز روی کمتر از روش گرم است و در نتیجه مفتول سرد، مقاومت کمتری نسبت به مفتول گرم دارد.

مفتول گالوانیزه به علت نقطه ­ی ذوب بالای فلز روی دماهای بسیار بالا(بیشتر از 600 درجه­‌ی سانتی‌گراد) را می‌­تواند تحمل کند.

#

شما هنوز وارد نشده اید

شما در حال مشاهده سایت بصورت یک میهمان هستید ، برای ارسال نظر باید وارد شوید

ورود به فروشگاه
نظرات کاربران (0)

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب ثبت میکنید