درباره مفتول سیاه و روش تولید آن چه می دانید

مفتول سیاه چیست؟

مفتول سیاه، یا همان سیم نجاری، یکی از عناصر بسیار حیاتی در صنعت ساختمانی است که برای آرماتوربندی استفاده می‌شود. این محصول به دلیل ویژگی‌هایش از جمله انعطاف‌پذیری و قدرت کشش بالا، در اتصال میلگردهای مختلف به یکدیگر نقش بسیار مهمی دارد.

استفاده از این مفتول در پروژه‌های ساختمانی بسیار رایج است. این مفتول، با کمک انبرهای مناسب، توانایی اتصال تکه‌های کوچک و بزرگ میلگرد را به یکدیگر می‌دهد، به طوری که اتصال‌ها دقیق و محکم باشند. این اتصالات به طور همزمان میلگردها را به صورت عمودی و افقی در ساختمان قرار می‌دهند، که این امر برای استحکام و پایداری سازه بسیار اهمیت دارد.به طور کلی، این محص.ل به عنوان یک عنصر اساسی در ساخت و ساز، نقش بسیار مهمی دارد و بدون آن، اتصالات میلگردها به یکدیگر به صورت موثر و دقیق امکان‌پذیر نخواهد بود.

مفتول سیاه  چگونه تولید می شود؟

مفتول سیاه به عنوان یک نوع مفتول پخته یا آنیل شده شناخته می شود که در فرایند تولید قابلیت های شیمیایی خود را حفظ می کند. این نوع مفتول به عنوان مواد اولیه برای ساخت مفتول گالوانیزه و محصولات دیگری مانند انواع توری ها به کار می رود. از ویژگی های این نوع مفتول مقاومت بالا، انعطاف پذیری و نرمی فوق العاده ی آن است. این مفتول در مقابل شرایط نامناسب جوی از مقاومت بسیار زیادی برخوردار بوده به همین دلیل از آن برای کاربردهای صنعتی و ساختمان سازی به شکل گسترده ای بهره می گیرند.

امروزه در برق کشی ساختمان ها از مفتول ها و سیم های مختلفی استفاده می شود. که مفتول سیاه نیز یکی از آن ها است. مفتول های سیاه دارای کاربرد و ویژگی های مختلفی می باشند که ما در ادامه مطلب به معرفی آن ها می پردازیم اگر مایل به کسب اطلاعات در این زمینه می باشید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مزایا و ویژگی های مفتول سیاه

  • انعطاف‌پذیری  مناسب:

سیم مفتول از انعطاف‌پذیری بسیار بالا برخوردار است که سبب می‌شود به راحتی نشکند یا پیچ نخورد. این ویژگی باعث می‌شود که به آسانی دور میلگردها پیچیده شود و چون این مفتول را با دمای بسیار بالا می سازند و همین امر آن ها را به یک گرینه منحصر به فرد برای کاربرد در انواع صنایع تبدیل کرده است.

  • قابلیت اتصال  بالا:

انعطاف‌پذیری سیم مفتول باعث می‌شود که در زمان ساخت‌وساز، میلگردها به خوبی درون بتن متصل شوند و هیچ لغزشی نداشته باشند.

  • آسانی در پیچش:

برای پیچش سیم مفتول دور میلگرد، نیاز به عملیات سختی نیست. این عملیات با استفاده از انبردست به راحتی قابل انجام است.این مقطع به گونه ای ساخته می شوند که به راحتی با دست شکل پذیر هستند.

همین نحوه ساخت و ویژگی منحصر به فرد آنها باعث شده است که کار با آن آسان شود تا بیشتر افراد بتوانند با آن کار کنند به همین خاطر دارای دامنه گسترده ای می باشد.

  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی:

یکی از ویژگی‌های بارز این محصول، مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است که باعث طول عمر بالای آن می‌شود.

  • پرکاربرد:

مفتول های سیاه دارای طرفداران بسیاری در کشور ما می باشند. زیرا در کارهای بسیاری می توان از آن ها استفاده کرد و به خاطر مقاومت بالایی که دارند توانسته‌اند توجه بسیاری را جذب کنند.

  • ساخت در انواع قطر ها:

این فلز در انواع قطر ساخته میشوند که هر مفتول بازار قطری دارای کاربرد و ویژگی های خاص خود می باشد.

در مجموع، سیم مفتول با ویژگی‌های انعطاف‌پذیری، قابلیت اتصال به خوبی، آسانی در پیچش و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، یک ابزار بسیار کارآمد و حیاتی در صنعت ساختمانی است.

انواع گره های سیم مفتول آرماتوربندی:

۱٫ گره پشت گردنی:
این نوع گره برای اتصال محکم تیرهای عمودی و ستون‌ها به کار می‌رود. در این روش، سیم مفتول به دور میلگرد و سپس به دور تیر یا ستون می‌پیچد، سپس به آرامی به سمت بالای میلگرد کشیده می‌شود تا گره تنیده شود. این نوع گره به دلیل استفاده از نیروی کششی که اعمال می‌شود، اتصال محکمی بین میلگرد و تیر یا ستون ایجاد می‌کند.

۲٫ گره ساده یا لغزان:
گره ساده یا لغزان به دلیل سادگی و آسانی اجرا، برای اتصال میلگردها در سطوح افقی مانند سقف و فوندانسیون استفاده می‌شود. در این روش، سیم مفتول به دور میلگرد پیچیده می‌شود و سپس به طور محکم به سطح افقی یا دیگر میلگردها بسته می‌شود. این گره به دلیل سادگی اجرا و قابلیت استفاده در موقعیت‌های مختلف، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳٫ گره مفتولی یا صلیبی:
این نوع گره برای میلگردهایی با ضخامت زیاد یا نقاط اتصال محدود استفاده می‌شود. در این روش، سیم مفتول به شکل صلیبی به دور میلگرد پیچیده می‌شود و سپس به دیگر میلگردها یا نقاط اتصال محدود دیگر متصل می‌شود. این نوع گره به دلیل قدرت محکم کردن بالا و قابلیت استفاده در شرایط مختلف، مناسب برای مواردی است که نیاز به اتصال محکم و مطمئن دارند.

۴٫ گره مفتول اصطحکاکی:
این روش برای جلوگیری از لغزش میلگردها استفاده می‌شود، به ویژه در دیوارهای بتنی و صفحات عمودی. در این روش، سیم مفتول به دور میلگرد پیچیده شده و سپس به دیوار یا سطح عمودی دیگر میلگرد متصل می‌شود، این کار باعث می‌شود میلگرد در مکان خود بماند و هیچگونه حرکت یا لغزشی نداشته باشد.

کاربرد های مفتول سیاه

همانگونه که در بالا اشاره کردیم هر قطر از این مفتول کار بردی دارد. مفتول های سیاه بیشترین کاربرد را در آرماتوربندی دارد. اما از دیگر کاربرد های آن می توان به کشاورزی ،بسته بندی، عایق بندی و نجاری اشاره کرد. هرچه قطر و اندازه آن بیشتر باشد توانایی و قدرت آن برای انجام کار ها بیشتر است .

برای بشینه بندی آن معمولا از روشی که سیم خاردار را بسته بندی می کنند استفاده می شود. مفتول های سیاه معمولا دارای وزن بالایی هستند که کجا با این روش به راحتی و بدون هیچ مشکلی می توان آن ها را حمل کرد.

سیم برق استاندارد چیست؟

یک سیم برق خانگی استاندارد دارای سه سیم است: مشکی (گرم)، سفید (خنثی) و مسی خالی (زمین). … سیم سیاه جریان الکتریکی را منتقل می کند و به همین دلیل به سیم “گرم” معروف است. یک سیم سفید “خنثی” .

کاربرد هر قطر از این محصول چیست؟

  • از مفتول های سیاه با قطر ۲٫۵میلی متری معمولا برای کارهای قالب بندی مانند قالب بندی بتنی استفاده می شود.
  • مفتول های سیاه ۳الی۴میلی متری بیشترین کاربرد را در صنایع نجاری دارند.

توجه داشته باشید که مفتول های سیاه به خاطر مقرون به صرفه بودن و طول عمر بالا دارای طرفداران بسیاری می باشند.

روند ساخت مفتول سیاه

ابتدا مفتول های سفت و سیاه را داخل کوره می اندازند و در دمای ۹۰۰درجه ذوب و نرم می کنند سپس زمانی که سیم کاملا سرخ و نرم شد آن را خارج می کنند. و به صورت کلاف در می آورند. پس از آن سیم را در محلول آلی اسیدی قرار می دهند تا بعداً دچار آسیب نشود این مار باعث افزایش کیفیت و مقاومت آن می شود. بعد از فرایند نور سرد در صورت نبودن هیچ مشکلی  این مفتول آماده است. توجه داشته باشید که هر چقدر مقتول تحت فشار بیشتری قرار گیرد کیفیت و کارایی آن به مراتب بالا تر است.

جمع بندی

مادر این مقاله در مورد این محصول صحبت کردیم همانگونه که میدانید این مقطع فولادی دارای کاربرد ها و ویژگی های بسیاری می باشند که این مفتول را به یک مفتول مقاوم و متفاوت تبدیل کرده است. مفتول های سیاه در قسمت های بسیاری از زندگی ما کاربرد دارد. به گونه ای که امروزه معمولا در بسیاری از خانه ها می توان این محصول را پیدا کرد.

#

شما هنوز وارد نشده اید

شما در حال مشاهده سایت بصورت یک میهمان هستید ، برای ارسال نظر باید وارد شوید

ورود به فروشگاه
نظرات کاربران (0)

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب ثبت میکنید