مفتول سیاه پخته که با نامهای دیگری نیز در بازار نامیده می شود مثل مفتول آنیل شده ، مفتول پخته ، مفتول آرماتوربندی ، مفتول اتصال یا سیم نرم و در لاتین به آن  Black Annealed Wire  گفته می شود . یکی از پر مصرف ترین و پر طرفدارترین محصولات مفتولی که در صنایع مختلف کاربرد وسیع و گسترده ای دارد . این نوع مفتول به واسطه نرمی مضاعف ، استحکام کششی و پیچشی که دارد می تواند به طور وسیع در صنعت ساختمان سازی ( علی الخصوص جهت آرماتوربندی ) ، صنعت بسته بندی ، قالب بندی و سایر زمینه های صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد .

در ضمن مفتول سیاه پخته خود ماده و متریال اولیه تولید مفتول گالوانیزه است که آن هم ماده اولیه محصولاتی از قبیل توری حصاری ، سیم خاردار ، گابیون و … می باشد . پس به نوعی می توان گفت مفتول سیاه پخته یک محصول مادر و اصلی نبست به محصولات زیر دستی می باشد .

علت ذکر صفت سیاه برای این محصول ، رنگ سیاهی است که به علت وجود ذرات دوده های سیاه در قشر بیرونی و اطراف مفتول سیاه پخته است . این محصول توسط هیچ پوششی محافظت نمی شود .

چرا مفتول سیاه پخته ؟

مفتول سیاه قابل اعتماد است و به راحتی نمی شکند و شما مجبور نیستید در طول پروژه آن را گره بزنید و به طور خاص طوری ساخته شده است که تحمل فشار و شرایط محیطی را دارد و همین مزیت آن را جهت ساخت و ساز ( برای فیکس کردن و تنظیم میلگرد آهن ) ، کشاورزی  و مصارف صنعتی مناسب کرده است . البته این نکته قابل ذکراست که استحکام کششی و مقاومت آن در برابر شرایط بد جوی و اکسیداسیون از مفتول گالوانیزه گرم پایین تر است .

مفتول سیاه چگونه تولید می شود ؟

برای تولید این محصول ابتدا مفتول خام در پروسه نورد سرد و دستگاه های مفتول کشی به ضخامت مورد منظر ما در می آید . در این مرحله مفتول سفت و شکننده است و به درد پیچاندن یا گره زدن نمی خورد . جهت به دست آمدن مفتول سیاه نرم یا گالوانیزه کردن مفتول ، باید آنها را در کوره های مخصوص آنیلینگ که به کوره های باز پخت یا کوره آنیل نیز و معروف است و شکلی مانند چاه دارد ، قرار داد . مفتول ها با شکل کلاف های بزرگ و به وسیله جرثقیل از بالا به درون کوره برده شده و روی هم قرار داده می شوند و در نهایت به وسیله درپوشی روی کوره پوشانده می شود .

آنگاه با توجه به استاندارد های موجود و حجم بار ، در شرایط بی هوایی یا خلاء ، مفتول ها در یک مدت زمان مشخص تحت حرارت 900 درجه ساتیگراد قرار می گیرند . پس از این مرحله مفتول ها که حالا رنگ سرخی به خود گرفته اند ، از کوره خارج شده و در هوای آزاد جهت خنک سازی به صورت آرام و آهسته قرار می گیرند . پس از خنک شدن مفتول سیاه پخته ما آماده است .

اینکه دقیقاً در این مرحله چه اتفاقی می افتد را به طور مفصل در مقاله آنیلینگ توضیح داده ایم اما به طور خلاصه به این عمل آنیلینگ گفته می شود و با این کار مقدار کربن موجود در آهن کاهش یافته که سبب نرمی و انعطاف بالای محصول می گردد و قابلیت پیچاندن یا گره زدن پیدا می کند .

مشخصات فنی مفتول سیاه پخته :

این مفتول ها ، هم به صورت کلاف و هم به صورت شاخه تولید می شود و در بازار موجود است . مفتول های کلاف شده در سه تیپ مورد استفاده قرار می گیرند .

  1. مفتول های 1.2 الی 1.7 میلیمتر عموماً جهت آرماتوربندی مورد استفاده قرار می گیرد که کلافهای آن حدواً 22 کیلوگرم است .
  2. قطرهای 2 الی 2.5 میلیمتر نیز جهت قالب بندی مورد استفاده قرار می گیرد که بسته های کلاف آن حدوداً 25 کیلوگرم است .
  3. از قطر های 3 الی 5 میلیمتر نیز در سایر زمینه های ساختمان سازی ، بسته بندی و … مورد استفاده بوده که وزن کلاف های آن بین 60 الی 100 کیلوگرم است .

مفتول های تولید شده به صورت شاخه اکثراً مصارف کشاورزی دارند و از قطر 2 الی 10 میلیمتر قابل تولید هستند .

#

شما هنوز وارد نشده اید

شما در حال مشاهده سایت بصورت یک میهمان هستید ، برای ارسال نظر باید وارد شوید

ورود به فروشگاه
نظرات کاربران (0)

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب ثبت میکنید