سیم مفتولی یک محصول بسیار مفید و همه کاره است که می توان از آن در بسیاری از صنایع استفاده کرد. با این حال، همه سیم های مفتولی کاربردهای یکسانی با یکدیگر ندارند زیرا مفتول ها در سطوح مختلف قدرت، کشش و ضخامت برای اهداف متنوعی تولید می شوند.

در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از مفتول هایی که بسیار در زندگی روزانه با آن سر و کار دارید، آشنا کنیم که مفتول های مسوار یکی از آن هاست. برای شناخت مفتول های مسوار، روش تولید و کاربردهای آن تا آخر مقاله با پارسیان توری همراه باشید.

مفتول مسوار چیست؟

مفتول آهنی گالوانیزه که با روکشی از سولفات مس تولید می شود را مفتول مسوار می گویند. این محصول در زبان لاتین به (Copper-clad wire) یا (Copper-clad steel Wire) شناخته شده است و به اختصار CCW یا CCSW نیز به آن گفته می شود. این محصول به صورت شاخه، کلاف، قرقره و هاسپل به فروش می رسد.

در واقع این مفتول ها از روکشی از جنس مس و قلع تشکیل می شوند که معمولا ۸۵% قلع، ۲% مس، بین ۵% تا ۱۰% آنتیموآن و درصد کمی از نقره و بیسموت هستند، اما در اصل این مفتول ها به مفتول مسوار معروف بوده و به رنگ مس در بازار موجود است.

نقطه ذوب سیم مفتول مسوار پایین است و بین ۱۷۰ تا ۲۳۰ درجه سانتی گراد می باشد، بنابراین در مصارف جوشکاری کاربردهای زیادی دارند. لازم به ذکر است ترکیب این آلیاژها به سیم مفتول خاصیت انعطاف پذیری، چکش خواری و سختی می دهند.

مشخصات مکانیکی و شیمیایی مفتول مسوار

فلزهای به کار رفته در سیم مفتول مسوار شامل قلع (Tin)، مس (Cu)، آنتیموآن (Sb)، فسفر (P)، منگنز (Mn)، سیلیسیوم (Si)، کربن (C)، گوگرد (S) و درصد کمی از نقره و بیستیموت هستند.

ضخامت پوشش مفتول مسوار بایستی حداقل از ۰.۰۷ تا حداکثر ۱ میکرون از پوشش مسی با کیفیت و مرغوب باشد.

گریدهای موجود مفتول مسوار در بازار گریدهای ST1KP ،SAE1010 ،SAE1006T و SAE1008 هستند.

قطر مفتول ۰.۰۷ تا ۱۰ میلیمتر است.

وزن هر کلاف مفتول مسوار ۱۵، ۳۰ و ۵۰ کیلو گرم است.

طول هر شاخه مفتول مسوار ۲۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ سانتیمتر می باشد.

#

شما هنوز وارد نشده اید

شما در حال مشاهده سایت بصورت یک میهمان هستید ، برای ارسال نظر باید وارد شوید

ورود به فروشگاه
نظرات کاربران (0)

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب ثبت میکنید