یونولیت یا فیبر سفید چگونه ساخته می شود؟

فرایند ساخت یونولیت یا فیبر سفید در سه مرحله انجام می‌شود: پیش‌انبساط، تثبیت و شکل‌دهی. همانطور که گفته شد، پلی‌استیرن از محصولات پالایشگاه نفت خام تولید می‌شود. برای تولید یونولیت، دانه‌های پلی‌استیرن با ماده کف‌کننده پنتان آغشته و دانه‌های آن در دمای بالاتر از ۹۰ درجه سانتیگراد پیش‌فوم می‌شوند. این افزایش دما باعث تبخیر عامل کف‌کننده می‌شود و از این رو مواد پایه ترموپلاستیک را به ۲۰ تا ۵۰ برابر اندازه اصلی خود می‌رساند.

بعد از این مرحله، دانه‌ها به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت نگه داشته می‌شوند تا زمان کافی برای رسیدن به حالت تعادل را داشته باشند. سپس دانه‌ها به قالب‌های گوناگون منتقل می‌شوند تا برای استفاده‌های خاص شکل بگیرند. در مرحله نهایی، دانه‌های تثبیت شده در قالب بلوک‌های بزرگ یا به شکل‌های سفارشی طراحی می‌شوند. بسیاری از تولیدکنندگان موادی افزودنی مانند بازدارنده آتش را به این فرایند می‌افزایند تا خصوصیات ضد شعله یونولیت بیشتر شود.

یونولیت بهتر است یا بلوک؟

یونولیت از حدود دو دهه قبل جایگاه بسیاری مناسبی در میان پیمانکاران پروژه‌های ساختمانی ایران به دست آورده است. اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا واقعا می‌توان این محصول را به بلوک‌ ترجیح داد؟ جواب این سوال را باید در مکان مورد استفاده جستجو کرد. همه ما می‌دانیم که یونولیت وزن پایینی داشته و استفاده از آن در سقف یا بخش‌های دیگر ساختمان به هیچ عنوان کار سختی نیست. بنابراین بکارگیری یونولیت در پروژه‌های وسیع مانند آپارتمان‌های چند طبقه بسیار منطقی به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، نگرانی‌های زیادی از بابت توانایی مقاومت یونولیت در برابر آتش وجود دارد که اغلب بی‌مورد هستند. در صورتی که فرایند نصب فوم سقفی با دقت و بر اساس استانداردها انجام شود، مطمئنا با هیچ مشکلی روبرو نخواهید شد. همچنین مسئله دیگر قیمت پایین‌تر یونولیت در برابر بیشتر نمونه‌های بلوک سفالی یا سیمانی است. به صورت کلی می‌توان گفت که یونولیت یک گزینه بسیار معقول و به صرفه برای انواع پروژه‌های ساخت و ساز به شمار می‌آید.

#

شما هنوز وارد نشده اید

شما در حال مشاهده سایت بصورت یک میهمان هستید ، برای ارسال نظر باید وارد شوید

ورود به فروشگاه
نظرات کاربران (0)

اولین نفری باشید که نظر خود را برای این مطلب ثبت میکنید